Wersja do wydruku 
Katalog usług
 AR Archiwum Dokumentów
Nr: GPS 20.4. Opublikowano: 30/07/2018 Nr: FD/001629
Wersja: 6 Obowiązuje od: 04/01/2011 Karta Usługi
Nazwa: Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.
Właściciel: Elżbieta Mika - Młodszy Referent (Referat Gospodarowania Przestrzenią i Ochrony Środowiska )

 

 MIEJSCE ZAŁATWIANIA SPRAWY- JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA

 

 Referat Gospodarowania Przestrzenią i Ochrony Środowiska,

II piętro, pokój 211

Tel. (12) 37-21-775

 

WYMAGANE DOKUMENTY 

 

1) wniosek o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości - GPS 20.4. (dostępny w Biurze Obsługi Klienta lub w Referacie)

 

2) aktualny odpis z księgi wieczystej nieruchomości gruntowej

 

3) kwit potwierdzający dokonanie wpłaty opłaty skarbowej

 

OPŁATY 

 

1)  zaliczka pobrana na poczet wyceny nieruchomości - 500 zł

2) opłata skarbowa 10 zł

3) opłata z tytułu przekształcenia ustalona w decyzji

 

TRYB ODWOŁAWCZY 

 

Decyzja wydawana jest w terminie 1 miesiąca od dnia zakończenia postępowania wyjaśniającego umożliwiającego wydanie decyzji.

 

PROCEDURY POSTĘPOWANIA- UWAGI 

 

Odwołanie w trybie przepisów KPA.

 

PODSTAWA PRAWNA 

 

Z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości mogą wystąpić m.in.:

- osoby fizyczne będące w dniu wejścia w życie ustawy, tj. w dniu 13 października 2005 roku, użytkownikami wieczystymi nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe lub zabudowanych garażami albo przeznaczonych pod tego rodzaju zabudowę oraz nieruchomości rolnych - a także osoby fizyczne będące następcami prawnymi tych osób,

- osoby fizyczne będące w dniu wejścia w życie ustawy użytkownikami wieczystymi nieruchomości, niezależnie od jej przeznaczenia, jeżeli użytkowanie wieczyste uzyskały
w zamian za wywłaszczenie lub przejęcie nieruchomości gruntowej na rzecz Skarbu Państwa na podstawie innych tytułów, przed dniem 5 grudnia 1990 r. – a także osoby fizyczne będące następcami prawnymi tych osób,

 

Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości jest odpłatne. Wysokość opłaty stanowi różnica pomiędzy wartością prawa własności a wartością prawa użytkowania wieczystego.

- Opłatę za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności rozkłada się, na wniosek użytkownika wieczystego, na raty, na czas nie krótszy niż 10 lat i nie dłuższy niż 20 lat, chyba że wnioskodawca wystąpi o okres krótszy niż 10 lat.

Nieuiszczona część opłaty, rozłożonej na raty, podlega oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej równej stopie redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski,

Wierzytelność z tytułu opłaty rozłożonej na raty, podlega zabezpieczeniu hipoteką przymusową.

 - Zgodnie z art.4 ust.9 ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości - osobom fizycznym, które prawo użytkowania wieczystego uzyskały przed dniem 5 grudnia 1990 roku oraz ich następcom prawnym, organ właściwy do wydania decyzji, udziela na ich wniosek, 50% bonifikaty od opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,

- W odniesieniu do nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków, opłatę za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności obniża się o 50 %,

- Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości następuje nieodpłatnie na rzecz użytkowników wieczystych lub ich następców prawnych, którym oddano nieruchomość w użytkowanie wieczyste w zamian za wywłaszczenie lub przejęcie nieruchomości gruntowej na rzecz Skarbu Państwa na podstawie innych tytułów, przed dniem 5 grudnia 1990 roku.

 

  

PODSTAWA PRAWNA

 

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości,

Ustawa o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997,

Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

 

Wyrokiem z dnia 26 stycznia 2010 r. sygn.akt K 9/08 Trybunał Konstytucyjny orzekł
o niezgodności z Konstytucją art.4 ust.8 i 9 ustawy z dnia 29.07.2005 r.
o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności  nieruchomości w zakresie, w jakim wskazuje, że udzielenie bonifikaty jest obowiązkiem organu jednostki samorządu terytorialnego właściwego do wydania decyzji przekształceniowej. Przepisy te tracą moc obowiązującą z upływem osiemnastu miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej tj. od dnia 08 lutego 2010 r.

 

- Zgodnie z art.4 ust.8 ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości - osobie fizycznej, której dochód miesięczny na jednego członka rodziny w gospodarstwie domowym nie przekracza przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za ostatnie półrocze roku poprzedzającego rok, w którym wystąpiono z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie odrębnych przepisów, organ właściwy do wydania decyzji udziela, na jej wniosek (GPS 20.4a), 90% bonifikaty od opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, jeżeli nieruchomość jest zabudowana na cele mieszkaniowe albo przeznaczona pod tego rodzaju zabudowę.

 

 

OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH 

 

Dane osobowe przetwarzane są zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwanego dalej RODO.

Administratorem Danych Osobowych jest Gmina Dobczyce z siedzibą w Dobczycach przy ulicy Rynek 26.  

Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: e-mail iod@dobczyce.pl, telefon (12) 37 21 700.

 

 Dane osobowe przetwarzane są w celu wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze Danych Osobowych (art. 6 ust. 1 pkt c RODO) i realizacji obowiązku określonego w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.

 

Dane osobowe będą udostępnianie wyłącznie na podstawie obowiązujących przepisów prawa. Przekazywanie danych do organów publicznych w związku z prowadzonymi postępowaniami administracyjnymi odbywa się na podstawie przepisów prawnych Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Instytucje, które otrzymują dane osobowe w ramach konkretnego postępowania administracyjnego np. Samorządowe Kolegium Odwoławcze, Wojewoda Małopolski, sądy administracyjne nie są uznawane za odbiorców w rozumieniu RODO. Dane osobowe będą jednak udostępniane organom ścigania w ramach prowadzonych przez nie postępowań oraz firmie Coig S.A. świadczącej usługi serwisowe systemu informatycznego Intradok, w których przetwarzane są dane osobowe. 

 

Każda osoba, której dane dotyczą i są przetwarzane ma prawo do:

1. dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania i prawo do przenoszenia danych, a jeśli dane przetwarzane są na podstawie zgody - prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie.

2. żądania od Administratora Danych niezwłocznego usunięcia dotyczących jej danych przetwarzanych na podstawie zgody. Prawo do usunięcia danych jest ograniczone w zakresie w jakim przetwarzanie jest niezbędne do:

a) wywiązania się z prawnego obowiązku wymagającego przetwarzania na mocy prawa, w tym prawa Unii Europejskiej,  lub do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej Gminie Dobczyce;

b) do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych, o ile prawdopodobne jest, że prawo do usunięcia danych  uniemożliwi lub poważnie utrudni realizację celów do takiego przetwarzania;

c) do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

3. żądania od Administratora Danych ograniczenia przetwarzania dotyczących jej danych w następujących przypadkach:

a) osoba, której dane dotyczą, kwestionuje prawidłowość danych osobowych – na okres pozwalający Administratorowi Danych sprawdzić prawidłowość tych danych;

b) przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoba której dane dotyczą, sprzeciwia się usunięciu danych osobowych, żądając w zamian ograniczenia wykorzystywania;

c) administrator Danych nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobie, której dane dotyczą do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;

d)osoba, której dane dotyczą wniosła sprzeciw na mocy art. 21 Rozporządzenia wobec przetwarzania  - do czasu stwierdzenia, czy prawnie uzasadnione podstawy po stronie Administratora Danych są nadrzędne wobec podstaw sprzeciwu osoby, której dane dotyczą.

4. przenoszenia danych, jeśli dotyczące jej dane przetwarzane są na podstawie zgody  lub umowy. Prawo to nie ma zastosowania do przetwarzania, które jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej Gminie Dobczyce.

5. wniesienia sprzeciwu  – z przyczyn związanych z jej szczególną sytuacją – wobec przetwarzania dotyczących jej danych osobowych opartego na art. 6 ust. 1 lit e lub f RODO..

6. wniesienia skargi  do organu nadzorczego jeżeli sądzi, że przetwarzanie danych osobowych jej dotyczące narusza RODO.

 

Podanie danych osobowych jest obligatoryjne w zakresie wymaganym przepisami prawnymi w celu realizacji usługi przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, z uwagi na art. 63  §  2  oraz art. 64 §  1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.  Brak podania wskazanych danych skutkować będzie wezwaniem do uzupełnienia braków formalnych podania lub pozostawienia go bez rozpoznania.

 

Dane osobowe będą przetwarzane w czasie świadczenia usługi, a po jej zakończeniu zostaną zarchiwizowane na podstawie ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych. Dokumentacja papierowa, po upływie okresu jej przechowywaniaw archiwum zakładowym, jest przekazywana do Archiwum Narodowego w Krakowie lub za jego zgodą niszczona.

 

 

 

 

 

 

 

# Opis załączonego pliku Nazwa pliku
1.   GPS 20.4a wniosek o udzielenie bonifikaty od opłaty należnej z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości GPS_20.4a._wniosek_bonifikata.doc
(rozmiar: 43 KB)
2.   GPS 20.4 Wniosek o przekształcenie prawa uzytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości. GPS_20.4._wniosek.doc
(rozmiar: 49 KB)
  Historia zmian w dokumencie